سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ترندهای وب

تعداد مبتلایان به دیابت درسراسر دنیا افزایش یافته و در بسیاری از کشورها به میزان اپیدمی رسیده است. مطالعات نشان داده است که مصرف چای سبز ممکن است به جلوگیری از دیابت نوع دوم کمک کند. هورمون انسولین در لوزالمعده ساخته می شود و کمک می کند سلول ها از گلوکز بدن برای سوخت و ساز استفاده کنند. مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: دریافت پروتئین برای این افراد بسیار مهم است و آنها باید به منظور تنظیم سوخت و ساز بدنشان از پروتئینهای باکیفیت خوب استفاده کنند که به کنترل قند خون بدنشان کمک میکند؛ مصرف پروتئین همچنین حالت گرسنگی زودتر از موعد را در بدن افراد مبتلا به دیابت کنترل میکند. وی افزود: تشنگی بیش از حد، پر ادراری، گرسنگی مداوم و تغییر در وزن از جمله نشانههایی است که باید مورد توجه باشد و در این صورت قند خون چک شود، فرد مبتلا به دیابت باید حتماً قند خونش را در محدوده طبیعی حفظ کند و تغذیه و فعالیتهای بدنی مناسب داشته باشد و سعی کند از استرس دوری کند چرا که این عوامل بر تنظیم و کنترل قند خون مؤثر است.

در دوران شیردهی نیز حتماً باید قبل از مصرف با پزشک مشورت شود زیرا روی طعم شیر تأثیر می گذارد. وی تصریح کرد: دیابتیها نیز مثل همه افراد معمولی شش گروه اصلی غذایی را باید در برنامه تغذیه خود داشته باشند با این تفاوت که نان و غلاتی که تأمین کننده انرژی آنان است حتماً باید سبوسدار باشد در حالی که بسیاری از افراد مبتلا به دیابت در جامعه توجهی به این موضوع ندارند و حتی از برنج سفید و نانهای معمولی بازار استفاده میکنند. حدود 50 درصد کالری که می خورید باید از این طریق تأمین شود. این کار به اثربخشی رژیم دیابت بارداری شما کمک میکند و باعث میشود که طبق برنامه پیش بروید. رعایت رژیم غذایی دیابت بارداری نقش اصلی را در کنترل این بیماری بر عهده دارد. کاهش مصرف پروتئین در کند کردن روند پیشرفت بیماری کلیه مفید است. • برای سرخ کردن از روغن مخصوص سرخ کردن استفاده کنید. در رژیم غذایی دیابتی باید از مصرف تنقلات و نوشیدنیهای شیرین مانند کیک، شیرینی، آبنبات و نوشابه خودداری کنید.

مواد غذایی زیر را به علت بالابودن میزان قند، کمتر استفاده نمایید: خرما رطب، کشمش، موز، کیوی، هندوانه، طالبی، خربزه، انگور، آناناس، نان جو حجیم، نان باگت، سیب زمینی آبپز یا پوره شده، هویج آبپز، ذرت، مغز، باقالا سبز، کدو حلوایی، نخودفرنگی، ماکارونی دم شده و برنج آبکش. وی گفت: براساس آخرین توصیههای سازمان جهانی بهداشت میزان قند و شکر مصرفی روزانه باید کمتر از 50 گرم و ترجیحا کمتر از 25 گرم در روز باشد و این مقدار شامل کل مواد قندی است که از همه مواد غذایی در طول روز یعنی قند و شکر، شیرینی، شکلات، مربا، عسل و نوشیدنیهای شیرین مصرف میشود. اگر شما انسولین مصرف می کنید ممکن است یاد بگیرید که چگونه مقدار داروی خود را با غذایی که می خورید تنظیم کنید ولی این به آن معنی نیست که هرچه می خواهید بخورید ولی اگر برای دیابت خود از داروهای دیگر استفاده می کند حق ندارید بدون نظر پزشک مقدار دوز دارو را با غذایی که می خورید تغییر دهید. تواند به خود کمک کند چراکه برخی عوامل محیطی مانند استرس و اضطراب، خستگی و بی خوابی و تغذیه نامناسبی که به افت قند خون منجر می شود همگی عواملی هستند که با وجود مصرف دارو بازهم باعث بروز حملات صرعی خواهند شد.

هر 30 ثانیه در جهان، یک نفر بخاطر زخم دیابت یک اندام تحتانی را از دست می دهد زیرا دیابت و زخم یک ترکیب خطرناک است یک زخم کوچک پا در افراد دیابتی اگر به درستی درمان نشود می تواند منجر به قطع عضو شود و بسیاری از این قطع عضوها به راحتی قابل پیشگیری است. این بیماری میتواند باعث تغییرات در عروق و بافتهای چشمی شود که میتواند منجر به اختلال در دید شود. بدون وجود انسولین موثر، هیپرگلیسمی (افزایش قند خون) ایجاد میشود که میتواند باعث عوارض کوتاهمدت و درازمدت شود. سالاد و سبزی ها را بدون سس و با چاشنی هایی نظیر آب لیموترش یا نارنج تازه و مقدار اندکی روغن زیتون مصرف نمایید. وی تاکید کرد: دریافت بالای اسیدهای چرب و چربیهای اشباع شده که به مقدار زیاد در روغن حیوانی، کره، روغن نباتی جامد، دمبه و چربیهای گوشت و … اسیدهای چرب امگا 3 با التهاب مبارزه می کنند و از سلامت مغز و قلب حمایت می کنند. حداقل دو بار در هفته ماهی ( آزاد، تن و ساردین ) بخورید ماهی می تواند جایگزین خوبی برای گوشت با چربی بالا باشد این ماهی ها غنی از چربی امگا 3 هستند ولی از خوردن ماهی سرخ شده، ماهی با سطح بالای جیوه ( اره ماهی، شاه ماهی و خال مخالی ) اجتناب کنید.

اگر می خواهید وزن خود را کاهش دهید یا وزن خود را حفظ کنید ، ممکن است لازم باشد 60 روز یا بیشتر در 5 روز هفته فعالیت بدنی انجام دهید. هنگام کشش ، انعطاف پذیری خود را افزایش می دهید ، استرس خود را کاهش می دهید و به جلوگیری از درد ماهیچه ها کمک می کنید. سوزاندن کالری بیشتر می تواند به شما در کاهش وزن و جلوگیری از اضافه وزن کمک کند. تیم مراقبت های بهداشتی شما می تواند پیشنهاد کند که آیا یوگا برای شما مناسب است یا خیر. بدن افراد دیابتی قادر به تولید یا پاسخ به انسولین نیست. شیرین کننده های مصنوعی برای افراد مبتلا به دیابت خطرناک است انجمن قلب آمریکا شیرین کننده های مصنوعی مانند ( ساخارین، آسپارتام، آسه سولفام پتاسیم و سوکرالوز ) را در در رژیم غذایی افراد دیابتی تایید کرده است شما می توانید در تهیه قهوه و پخت و پز از آنها با نظر متخصص تغذیه استفاده کنید. منوچهری نائینی گفت: متأسفانه در حال حاضر میزان مصرف کربوهیدراتها مثل نان و غلات بیش از میزان نیاز و خطرناک است که جامعه را به سمت چاقی برده، اما در افراد دیابتی این خطر بیشتر است و علاوه بر چاقی در نهایت موجب کنترل نشدن قند خون در آنها میشود، این افراد بهتر است از غلاتی مثل گندم و جو سبوسگیری نشده در تهیه انواع سوپها استفاده کنند.

مرجان منوچهری نائینی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به لزوم اصلاح تغذیه بیماران دیابتی به خصوص بیماران دیابتی نوع دوم، اظهار کرد: در بدن فردی که مبتلا به دیابت است انسولین به اندازه کافی ترشح نمیشود و قندی که وارد بدن میشود جذب سلولی نمیشود و در خون میماند که همین امر موجب افزایش قند خون شده و عوارض طولانی مدتی برجای میگذارد. منوچهری نائینی ادامه داد: مصرف پروتئینهای حیوانی و گیاهی خوب مثل تخم مرغ و گوشت بسیار مفید است و چنانچه افراد مبتلا به دیابت از نظر فاکتورهای دیگر مثل چربی خون مشکلی نداشته باشند، میتوانند تخم مرغ را به صورت روزانه استفاده کنند و اگر مشکلی داشته باشند میتوانند تخم مرغ را سه روز در هفته استفاده کنند. شما باید بیشتر روزهای هفته به مدت 30 دقیقه ورزش هوازی انجام دهید. با انجام این اقدامات ,و بررسی های 5 ساله ثابت کرده است که بهبود در A1C و چربی خون حاصل گردیده است.راهنمایی بیماران با شخص متخصص و آشنا باید انجام گردد.در در مان پره دیابتیکها و دیابتیک ها وجود بیماریهای روحی در ارتباط با خوردن غذا بررسی شود در صورت مشکوک بودن,به مرکز تخصصی ذهنی و روحی ارجاع شود.در رعایت رژیم غذایی کوتاه مدت 2-1 سال می توان به اهداف وزنی برسیم.در مورد رعایت رژیم های غذایی طولانی مدت .

هنگامی که شما این مقاله را دوست داشتید، مایل به اطلاعات بیشتری در رابطه با متخصص داخلی تهران وب سایت خود باشید.