سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ترندهای وب

نظر


قیمه یک غذای محبوب و پرطرفدار در غذاهای ایرانی است. مواد لازم برای تهیه این خورش سنتی شامل گوشت قرمز، رب گوجه فرنگی، پیاز سرخ شده، ذرت و لیمو امانی است. بهترین نوع گوشت برای تهیه قیمه، استخوان ران گوساله یا مغز گوسفند است. قیم با برنج یا رشته پلو با سیب زمینی و گاهی بادمجان سرو می شود.

از گوشت مرغ نیز می توان برای پختن گیلاس استفاده کرد. به ذائقه افراد می توان دارچین، زعفران، هل و گلاب را به این خورش اضافه کرد.

منبع تولد

خورش قیم از حدود 80 تا 90 سال پیش به عنوان غذای نذری در بین ایرانیان شناخته می شد.

سن دقیق گردن مشخص نیست. کلمه Geme یک کلمه ترکی در فرهنگ دخدا است و به معنای "گوشت نقاشی شده" است. ژان شاردن، جهانگرد فرانسوی که در زمان صفویه به ایران رفت، در سفر خود از قیمه یاد کرد. نادرمیرزا قاجار یکی از نویسندگان و مورخان معروف دوره قاجاریه معتقد است که خورش قیمه از دوران ساسانیان است و این غذا را شاه ترانه ها می نامد.

خورش قیم از حدود 80 تا 90 سال پیش به عنوان غذای نذری ایرانیان شناخته می شد. شوربت، نان و خرما، شیر داغ و انواع سوپ‌ها به دوران صفویه می‌رسد، قبل از اینکه قیمه در ایران به عنوان نذری شناخته شود.

برخی معتقدند در زمان رضاخان عزاداری در ملاء عام ممنوع بود، شکل پذیرایی تغییر کرد و زنان با غذاهای خانگی به استقبال عزاداران رفتند. شیعیان هند و پاکستان نیز در مراسم خود در ایام محرم نان، کباب و نوعی غذای قیمه مانند تهیه می کنند.

انواع قیمه در ایران

آش قیمه یکی از لذیذترین غذاهای ایرانی است که در هر شهر و یا هر منطقه ای از ایران بنا به ذائقه و مواد موجود با دستور پخت های مختلف طبخ می شود. از محبوب ترین انواع عدس در کشور عزیزمان ایران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. گیلاس سنتی ساده

قیسی سنتی ساده با گوشت قرمز، رب گوجه فرنگی، پیاز سرخ شده، لپه و لیمو پخته می شود.

2. قیمه بادمجان

برخی معتقدند در زمان رضاخان عزاداری در ملاء عام ممنوع بود، نحوه پذیرایی از مردم تغییر کرد و زنان با غذای خانگی به استقبال عزاداران رفتند. شیعیان هند و پاکستان نیز در مراسم محرم غذاهایی مانند نان، کباب و برخی از انواع غذاهای قیمه مانند را طبخ و سرو می کنند.

انواع قیمه در ایران

هر شهر یا استانی در ایران با توجه به مواد اولیه و با ذائقه و دستور پخت متفاوت غذا درست می کند. برخی از معروف ترین زوج های همجنس گرا در کشور عزیزمان ایران عبارتند از:

1. گیلاس سنتی ساده

قیمه سنتی ساده با گوشت قرمز، رب گوجه فرنگی، پیاز سرخ شده، ذرت و لیمو درست می شود.

2. پر کردن تخم مرغ

بادمجان وقتی ساده باشد محبوب ترین نوع غذاست. در این خورش به جای سیب زمینی از بادمجان استفاده می شود و غور طعم وسوسه انگیزی به آن می دهد. بادمجان را می توان با گوشت قرمز، مرغ یا حتی گوشت کبابی پخت. برخی افراد لپه را از این دستور حذف می کنند.

3. گوشت چرخ کرده اصفهان

گوشت چرخ کرده مانند بریانی یکی از غذاهای محلی اصفهانی هاست. معمولاً برای ناهار همرس یا کوفترس سرو می شود. این غذا ظاهری شبیه به کوفته تبریزی دارد اما طعمی کاملا متفاوت دارد. به این غذای بسیار خوشمزه، فیلینگ آرد نخودی نیز می گویند، زیرا برای تهیه آن از آرد نخود استفاده می شود. از دیگر مواد این خورش می توان به گوشت چرخ کرده، نعناع خشک و گوجه فرنگی خرد شده اشاره کرد.

4. قیچی پیچاق اردبیل

قیمه پیچاق اردبیل یک سوپ بی نظیر و بسیار خوشمزه است. تخم مرغ، بادام، برگ، زعفران، کره محلی و ادویه از مواد تشکیل دهنده این غذا است. امانی به جای لیمو از آب لیمو یا آبغور برای رقیق کردن پیچا استفاده می کند. پیچاغ در زبان آذری به معنای چاقو است.

5. خورش قیمه یزدی یا قیمه نخود

در نواحی مرکزی و جنوبی ایران، به ویژه در یزد، به جای انجیر، ماهی چاق را با پیاز می پزند. خورش نخود طعمی شبیه سوپ دارد و اغلب برای پختن گوشت بز استفاده می شود.

. قیمه نثار قزوین

حضور دارند

7. فارس پو

قیمه به یکی از غذاهای خوشمزه اصفهان در فصل پاییز است. در این خورش به اندازه قیمه خرد می شود و در پایان پخت به غذا اضافه می شود. جالب است بدانید که طعم قیمه به هیچ وجه شیرین نیست. در این دستور به جای لیمو امانی از آب پرتقال و ادویه خورش استفاده شده است.

8. قیمه و آلو

قیمه به و علو یک خورش قدیمی است که برای پخت و پز از آلو بخارا و بهه خرد شده استفاده می شود و سیب زمینی ندارد.

9. آلو قیمه آلو قیمه یک غذای کلاسیک با طعمی شیرین است که با آلو طعم ترش به خود می گیرد. این خورش با مرغ هم قابل پخته. برخی این غذا را با نام خورش آلو می شناسند.

10. فیلینگ سیب لورستون

در لرستان از سیب ترش برای سیر کردن سیب استفاده می شود و طعم آن اصلا شیرین نیست. روش پخت با فر خامه ای تفاوت چندانی ندارد و به جای لیمو عمان از آبلیمو استفاده می شود.

11. پر کردن کدو حلوایی

کدو حلوایی شکم پر یک خورش غذای بسیار خوشمزه است. کدو تنبل کلسترول را کاهش می دهد به همین دلیل این خورش غذای مناسب و مفیدی برای مبتلایان به بیماری قلبی است. برخی از مردم این خورش کم آب را به عنوان خود کدو تنبل می شناسند. قیمه کدو را می توان به روش گیاهی و بدون استفاده از گوشت یا مرغ پخت. این خورش در بین گیاهخواران بسیار محبوب است.

12. فیلینگ بامیه خوزستانی

قیمه بامیه یکی از غذاهای پرطرفدار و بومی جنوب کشور به ویژه در بین اعراب است. این خورش خوشمزه با جوز هندی پخته می شود و تفاوت آن با خورش بامیه این است که با مرغ پخته می شود.

مطالعه مقاله کامل: https://bepazeem.com/recipes/طرز-تهیه-خورش-قیمه-مجلسی-و-خوشمزه/