سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ترندهای وب

نظر

Tari Khane, Damghan بسیاری از محققین با شکوهترین عصر باغ سازی در ایران را در دوره صفویه میدانند. قدمت بیشتر آثار تاریخی موجود در شهر اصفهان به دوره صفویه و پایتختی اصفهان بهویژه در دوره شاه عباس کبیر میرسد. در مسیر آبنماها، حوضچههای چهارگوش سنگی با اندازه یک در یک متر قرار داشت که آب بهآرامی درون آنها جاری و از گل و لای موجود در آب کاسته میشد.باغ پاسارگاد چندین کوشک داشته که امروزه تنها بقایای دو کوشک معروف به کوشک های A و B در شرق و جنوب باغ باقی مانده است. درازای دالان اصلی بازار خان برابر با 274 متر است. با این حال نام این خندق همچنان برای این محله باقی مانده است. اما با گذشت سالها و پیشروی شهر یزد، امروز این باغ را در مرکز شهر و محله چهارمنار میبینیم. بادگیرهای سربهفلک کشیده در دل یکی از کویریترین مناطق ایران، شما را به یاد کدام شهر میاندازد؟ کافههای سنتی یزد که نه تنها محلی برای صرف نوشیدنی و غذا و همینطور بحث و گفتگو هستند، بلکه به دلیل اینکه اکثرا بر بامهای خشتی شهر بنا شدهاند، فرصت بینظیری را به شما برای تماشای بادگیرها و بناهای خشتوگلی شهر میدهند و تبدیل به بخشی از مناطق گردشگری شهر یزد شدهاند.

معماری خیرهکننده و تاریخچه باشکوه مجموعه خان یزد کافی است تا این مجموعه را به یکی از مناطق تمام عیار تاریخی شهر یزد تبدیل کند. به نظر می رسد این مرکز فعلاً در حالت آزمایشی فعالیت می کند، زیرا که سرمایه بالایی برای نمونه های آبزیان هزینه نشده است. در این نمایشگاه میتوانید نمونه لباسهای سفید زرتشتیان، سفره جشنها، محافل سنتی، تابلوها، تصاویری درباره زرتشت، کتاب زرتشتیان به نام اَوِستا و چیزهایی که به زرتشتیان مرتبط میشود را مشاهده کنید. برخی نیز میگویند نام این پل به آناهیتا، الهه آب برمیگردد. می شود که همگی آن ها را در کنار بنای مذکور احداث نمودند؛ بنابراین به علت ارزشمند بودن بناهای تاریخی این مجموعه در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفتند. پی در پی بودن باغها که یادآور مفهوم "باغ اندرباغ" هستند، چون باغ خرگاه، باغ بلبل، باغ هشت بهشت، باغ فتح آباد، باغ کاج، باغ نسترن، باغ خلعت، باغ انگورستان و سایر باغها، از جمله اصول طرح اندازی شهر اصفهان محسوب میگردید. از قرار معلوم در روزگاران کهن، خندقی به دور شهر یزد کشیده شده بود. این بازار حتی در روزگاران دور نیز شرایطی برای رفاه تاجران فراهم کرده بود. خانه تاریخی آقازاده در دوره قاجار، از خشت و گل، ساخته شده و شرایط لازم را برای ساکنین به گونهای فراهم کرده که محل اقامت خود را متناسب با فصل و زاویه تابش خورشید، تغییر دهند. برای اینکه این گردشگری بیشتر به شما خوش بگذرد، اطلاعات جالبی درباره بازار خان فراهم کردهایم. مردمان خوش ذوق یزدی نیز از این قاعده مستثنی نبودند و باعث رونق این حرفه در شهر یزد شدند. بازار در حقیقت طویلترین و همچنین عریضترین بازار شهر یزد به حساب میآید. بازار خان یزد چه تاریخچهای دارد؟ بازار خان یزد چه جاذبههای گردشگری دارد؟ همچنین در این بازار، درهای قدیمی چوبی بزرگی وجود دارد که پیشنهاد میکنیم حتما در کنار این درها عکسهای یادگاری بگیرید چون یک سوژه خوب برای عکاسی در سفر است.در حالحاضر این بازار به عنوان یکی از جاذبههای گردشگری یزد معرفی می شود و گردشگران زیادی از آن دیدن میکنند تا با فرهنگ بومی یزد آشنا شوند.

در آنجا یک عمارت قدیمی با درها و پنجرههای چوبی به چشم میخورد که در دو طبقه ساخته شده است و بالکن طبقه دوم آن مشرف به فضای دلنشین حیاط است. همانگونه که میدانید، بازاری که از آن صحبت میکنیم با نام خان شناخته میشود. باغ گلها اصفهان یکی از فضاهای سبز بسیار خاص در اصفهان شناخته می شود که به دلیل قرارگیری در حاشیه زاینده رود شادابی بیشتری به محیط می دهد. این مسجد اولین مسجد شهر اصفهان بودهاست. هرگاه صحبت از شهر تاریخی یزد مطرح میشود، ذهن همه به سمت آتشکده 1500 ساله آن میرود. این تفریح همه روزه از ساعت 10 صبح تا عصر می توانید از آن استفاده نمایید. توجه داشته باشید که نقریبا یک الی دو ساعت طول می کشد تا بتوانید از همه بخش های کاخ و باغ آن بازدید کنید و به همین منظور برای ساعت وجود به باغ میبایست زمان درستی را انتخاب کنید. به همین دلیل، فضای این بخش به گونهای طراحی شده است که این پرندگان حال و هوای زندگی در محیطی صخره مانند را همچنان حفظ کنند. به لطف این شرایط، حسوحال زندگی قدیمِ مردمان یزد در دل گردشگران تداعی میشود. بازار خان از دیرباز تاکنون جایگاه ویژهای در زندگی مردمان یزد داشته است.

سرتاسر این بازار با فرش و قالی دستباف، ترمه، محصولات قلم زنی، ظرفهای سفالی و پارچههای زری تزئین شده است. حوض بزرگ در وسط این میدان همراه با رقص فوارههایش حس شادابی و سرخوشی به شما میدهد. در وسط ایوان، حوض مرمرینی تعبیه شده است. جالب اینجاست بهرغم سالهای بسیار، رونق این بازار هنوز از بین نرفته است. این بازار تاریخی با 274 متر طول، بهعنوان طویلترین و پهناورترین بازار سنتی استان یزد شناخته میشود. اما با حضور این پرندگان در قفس، آرامش و امنیت بر باغ حاکم میشود. میدان عتیق از یک سو مسجد جامع اصفهان را به بنای هارونیه متصل میکند و از سوی دیگر موجب ارتباط مدرسه و کاروانسرای کاسهگران و بازار بزرگ اصفهان میشود. در کنار بازار، مدرسه خان، حمام خان و میدان خان نیز در این منطقه خودنمایی میکند. قسمت شمالی جنوبی بازار خان، 78 متر طول دارد. قسمت غربیِ بازار خان، نسبت به قسمت شمالی جنوبی آن بزرگتر است. به لطف این شرایط با حضور در بازار خان، میتوانید با یک تیر 2 نشان بزنید و گردشگری جانانهای در یکی از بهترین جاهای دیدنی یزد داشته باشید. به خیابان امام خمینی یزد که رسیدید، فاصله چندانی با بازار خان ندارید. انصافاً باید گفت معماری این بازار نقش مهمی در رونق آن داشته است.

در انتهای شرقی ورودی اصلی، سنگابی بر روی پایه گردی قرار دارد و دارای چند نقش ساده و ناقص بر بدنه و نقش های برجسته آب است که شبیه به سنگاب دالان جنوبی می باشد. با وجود انتقادات نسبت به برخی جزییات برپایی این نمایشگاه، اداره کل میراث فرهنگی یزد تاکنون همکاری مناسبی با این نمایشگاه داشته، هر چند حالا مدیران به فکر تغییر کاربری این بنای تاریخی هستند. تمام مسیر سنگ فرش شده و تنها با پای پیاده باید از زیباییهای این خیابان لذت ببرید. همچنین برای دسترسی راحتتر و سریعتر به مجموعه خان و دیدنیهای اطراف آن، میتوانید برای اقامت خود از هتل های سنتی یزد واقع در محله لب خندق یا خیابان قائم استفاده کنید. یکی دیگر از بهترین جاهای یزد یک پارک تفریحی که تکهای جدا شده از بهشت است، طبیعت بکر و وصف ناپذیر آن چشم هر بینندهای را به طرف خود خیره میکند. متاسفانه امروزه از این بخش اثری به جا نمانده و تا چند سال گذشته فقط قسمتهایی از آثار آن به چشم میخورد.در قرن نهم هجری نیز بازسازیهای دیگری در قسمتهایی از مسجد از جمله محراب صورت گرفت که بهدلیل گذشت زمان، دچار آسیب و تخریب شده بودند. حتی قسمتهایی از بنا که کمتر در معرض دید بیننده قرار می گیرد، از دسترس او به دور نمی ماند. منبع عکس: سایت نگاه مدیا (عکاس: ناشناس)قسمتهایی همچون پوسته درونی ایوان، پوسته بیرونی گنبد و پیشانی سرپایههای نمای صحن، طرحهای ساده و در عین حال زیبای هندسی آجرکاری وجود دارد. نمای بیرونی کلیسا خشتی بوده و روی گنبدش ناقوسخانه قرار دارد. در کلیساهای جماعتی، مرجع نهایی تصمیمگیری در کلیسا جماعت محلی است. امروزه بازار خان یزد به عنوان هسته اقتصادی و تجاری این شهر، به یکی از دیدنیترین جاهای یزد برای بازدید گردشگران تبدیل شده است.

استفاده از این مصالح باعث شده است که بازار خان حتی در گرمترین ماههای سال هم فضایی خنک و سایهگیر داشته باشد. حمام ابوالمعالی در محله قدیمی فهادان و در قلب بافت تاریخی یزد و رو به روی بنای تاریخی زندان اسکندر، جنب بقعه هزار ساله دوازده امام و کنار مسجد چهل محراب قرار گرفته است. انصافاً باید گفت گشتوگذار در حجرههای قدیمی و خرید از فروشندههای خوشلهجه یزدی، موهبتی است که فقط آن را میتوانید در بازار خان یزد پیدا کنید. معماران یزدی، 2 بخش اصلی را برای طراحی بازار خان در نظر گرفتهاند. هنرمندان دیندار و خوشذوق یزدی، هر آنچه در چنته داشتهاند برای ساخت این مسجد زیبا به کار گرفتهاند. حیاط بزرگ با درختان سربه فلک کشیده، نگارههای زیبا و سرستونهای سنگی، جلوهای خاص و دیدنی به این بنا بخشیدهاند. این مسجد با معماری ایرانی-اسلامی به یکی از شاهکارهای معماری قرن سیزدهم تبدیل شده است. آتش 1500 ساله ی بهرام (وَهرام) جاذبه ی اصلی این آتشکده است که هرسال گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به خود جذب می کند. گردشگران خارجی نیز باید برای بازدید از این جاذبه بینظیر، 140,000 تومان پرداخت کنند. ما جاذبه های گردشگری یزد با آدرس آنها را در این مقاله به شما معرفی میکنیم. در زمان حیات افتخارالدوله همانطور که شاه شرط کرده بود، عمارت خیابان چهارباغ هیچ تغییری نکرد اما با فوت او وراث دست به کار شدند. در بیشتر شهر های ایران درشکه چی و کالسکه های بسیاری وجود دارند اما هیچ کدام مانند کالسکه های میدان نقش جهان نمی شوند. سردر قیصریه: در ورودی اصلی بازار اصفهان در میدان نقش جهان، سر در قیصریه را نباید از خاطر ببری!

بازارهای نخودبریزها، دروازه مهریز، شاهزاده فاضل، چیتسازی، افشار، کاشیگری، ملا اسماعیل، علاقهبندی، پنجهبندی، مسگری و زرگری از راستههای معروف بازار خان به حساب میآید. در یکی از محلات قدیمی یزد بزرگترین بازار سنتی مرکز کشور قرار گرفته است که با نام بازار خان یزد معروف است. هر چهارگوشه از گنبد را با مقرنسکاریهای متقارن تزیین کردهاند. هر کدام از این بازارها، طیف متفاوتی از تجارت و هنر را پیش روی مشتریان قرار میدهند. تا حدود 40 سال پیش و قبل از انجام لولهکشی از این آب انبارها استفاده میشده. این کاخ در سال 1080 میلادی و دوران صفویان ساخته شده است. بد نیست بدانید که خانه تاریخی کیانپور اصفهان در قلب بافت تاریخی اصفهان؛ در یکی از قدیمی ترین خیابان های شهر، یعنی در خیابان چهار باغ پایین واقع شده است. پیش از آن به استناد نام ابوشجاع که در کتیبه دور گنبد است، زمان ساخت مسجد گلپایگان را بین سالهای 497 تا 512 هجری قمری، یعنی دوران حکومت وی، میدانستند تا این که باستان شناسان با خواندن کتیبههای محراب دریافتند که بخشی از کتیبهها در زیر کف شبستان مسجد است و به احتمال قوی تاریخ بنا هم روی آن نوشته شدهاست. سبک معماری آتشکده یزد از سبک آتشکدههای پارسی ایران باستان گرفته شده و بسیار شبیه به آتشکده زرتشتیان تهران یعنی آتشکده آدریان است. به همین دلیل بازار خان نیز با این ملات بر پا شده است. این مجموعه متعلق به اوایل دوران پهلوی بوده و با کمک مالی یک بازرگان و خیر هندی ساخته شد.

ساختمان این موزه در زمان پهلوی اول ساخته شده است. همچنین عدد 1353 حک شده روی برخی از خشتهای قسمت شمالی سازه، نشان میدهد که بنای آتشکده در دوران پهلوی مرمت شده است. در اصلی این مجموعه در خیابان شهید رجایی قرار گرفتهاست و در دیگری که در بلوار دولت آباد قرار دارد ورودی نداشته و تقریباً در دست مرمت و بازسازی است. چشمانداز بالای برجها شگفتانگیز است. بازار خان یزد با معماری شگفتانگیز در میان جاهای دیدنی یزد خودنمایی کرده و گردشگران را سر ذوق میآورد. این بازار در محله ای به نام لب خندق قرار دارد و تقریبا در مرکز شهر یزد نیز قرار گرفته است , در ادامه این مطالب از سایت تورنشان قصد داریم شما را بیشتر با این بازار آشنا کنیم درباره تاریخ ساخت این بنای بازار مورخان میراث فرهنگی قدمت بازار را به دوره قاجاریه اختصاص داده اند همچنین این بازار در خیابانی به نام خیابان قیام در نزدیکی مجموعه امیر چخماق قرار گرفته است . از قدیمی ترین ابنیه های مذهبی و تاریخی اصفهان می توان به مسجد جامع اصفهان اشاره نمود که خیلی ها آن را با نام مسجد عتیق اصفهان می شناسند. در مجله گردشگری ره بال آسمان با این گنجینه تاریخی آشنا خواهید شد. این بار در ره بال آسمان به قلب تاریخی شهر یزد سفر کردیم و با یکی از شاهکارهای معماری دوره قاجار آشنا شدیم. در این مقاله ره بال آسمان میخواهیم به شهر یزد سفر کنیم و در کوچه پس کوچههای بازار خان یزد قدم بزنیم. جمشید امانت که سرپرستی و نظارت بر ساخت این بنا را به عهده داشت، در خاطرات خود نوشت «برای جلبتوجه پارسیان هندوستان، پنج بار به آن دیار سفر کردم.