سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ترندهای وب

نظر


پروستات عضوی در دستگاه تناسلی مردان است که درست در زیر مثانه قرار دارد و وظیفه آن تولید و محافظت از اسپرم با تولید موادی برای تقویت آن است. برای دانستن نقش این اندام و دانستن اینکه پروستات چیست، باید بدانید که این اندام وظایف مهم دیگری را نیز انجام می دهد. یکی از وظایف اصلی آن تولید بخش بزرگی از اسپرم، تولید هورمون ها و تنظیم جریان ادرار است. مشکلات مربوط به این قسمت از بدن به خصوص در مردان شایع است. از جمله شایع ترین این مشکلات می توان به پروستاتیت، بزرگ شدن پروستات و سرطان اشاره کرد. علائم مشکلات او اغلب به صورت مشکل در ادرار کردن ظاهر می شود، از جمله کنترل ضعیف مثانه یا جریان ضعیف ادرار. برای دریافت مشاوره تخصصی پزشکی پروستات می توانید از خدمات آنلاین اورولوژیست های سیستم حلال مشاوره آنلاین دریافت کنید.

پروستات کجاست؟

پروستات قسمتی کوچک و نرم به اندازه یک گردو یا توپ پینگ پنگ با وزن کمتر از 30 گرم است.این استخوان در عمق لگن مرد و بین بیضه ها و مثانه قرار دارد. با قرار دادن انگشت در راست روده و فشار دادن آن در جلوی بدن، غده پروستات احساس می شود. مجرای ادرار - لوله ای که ادرار و خون را از بدن حمل می کند - از غده پروستات عبور می کند. از آنجایی که پروستات این لوله را احاطه کرده است، مشکلات مربوط به آن می تواند بر جریان ادرار تأثیر بگذارد.

علل سرطان پروستات

پروستات بخش مهمی از دستگاه تناسلی مردان است. همین امر در مورد آلت تناسلی و بیضه ها نیز صدق می کند. همه مردان پروستات دارند. اما این غده مهم در طول سال ها می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. بزرگ شدن پروستات یکی از شایع ترین بیماری ها در مردان میانسال است. این غده قسمت های مختلفی دارد و هر قسمت مشکلات متفاوتی دارد. افزایش حجم پروستات با افزایش سن باعث تغییراتی در تستوسترون می شود که عامل بیماری پروستات محسوب می شود.

انواع مشکلات پروستات و علل آن به شرح زیر طبقه بندی می شوند:

پروستاتیت

این عارضه که پروستاتیت نیز نامیده می شود، گاهی به دلیل عفونت ایجاد می شود و با آنتی بیوتیک درمان می شود.

پروستات بزرگ‌شده

هایپرتروفی یا بزرگ شدن پروستات در اکثر مردان بالای 50 سال دیده می شود. یکی از مهمترین علائم آن بی اختیاری ادرار است که با افزایش سن بدتر می شود. این مشکل با دارو یا جراحی قابل درمان است.

سرطان پروستات

این شایع ترین سرطان در مردان است و روش های درمانی شامل شیمی درمانی، رادیوتراپی، هورمون درمانی و جراحی است.

چه چیزی باعث بزرگ شدن پروستات می شود؟

به طور کلی، غده پروستات با افزایش سن بزرگ می شود. گسترش آن به معنای بدخیمی نیست، اما می تواند منجر به بدخیمی و مشکلات مربوط به آن شود. رشد خوش خیم در غده پروستات در افراد بالای 40 سال بسیار شایع است و اصطلاح خاصی به نام هایپرپلازی یا هیپرپلازی خوش خیم پروستات دارد. علت دقیق بزرگی پروستات ناشناخته است، اما پزشکان معتقدند عواملی مانند چاقی، دیابت، ورزش نکردن و سابقه ژنتیکی ممکن است در ایجاد بزرگی پروستات نقش داشته باشند.

پروستات طبیعی که در سن 30 سالگی کمتر از 30 گرم وزن دارد، می تواند تا 60 سالگی به 250 گرم یا بیشتر افزایش یابد. برای درمان این بیماری از داروهایی مانند مسدود کننده های آلفا و مهارکننده های 5 آلفا ردوکتاز استفاده می شود. درمان با جراحی انجام می شود.

عفونت پروستات

بیماری یا التهاب پروستات که از نظر فنی به عنوان پروستاتیت شناخته می شود، وجود التهاب در بافت پروستات است. این مشکل می تواند علائم مختلفی داشته باشد و مشکلات زیادی را برای بیمار ایجاد کند. علائم اصلی آن شامل موارد زیر است:

درد در قسمت های تحتانی به خصوص کشاله ران، مقعد، لگن و گاهی اوقات پشت

خشم

درد در هنگام انزال

درد و ناراحتی در آلت تناسلی

مالاریا

جریان ادرار ضعیف است

این بیماری انواع مختلفی دارد و در صورت عدم درمان توسط متخصص اورولوژی می تواند عوارض جدی مانند اختلال در باروری، آبسه یا کیست پروستات و عفونت شدید و کشنده ایجاد کند. عفونت های مقاربتی و مقاربت از جمله عواملی هستند که می توانند فرد را در معرض خطر ابتلا به پروستاتیت قرار دهند. عفونت های مقاربتی مانند کلامیدیا و سوزاک، باکتری های خاص مانند اشریشیا کلی با منشاء روده، رابطه مقعدی، برگشت ادرار به پروستات و عفونت های دستگاه ادراری درمان نشده از مهم ترین دلایل ابتلا افراد به پروستاتیت یا عفونت پروستات هستند. نمونه برداری از بافت پروستات از افراد مشکوک به سرطان و بررسی آنها با پروب می تواند باعث عفونت در برخی افراد شود.